Komælk og modermælkserstatning?

25. august 2008

Alder:
8 mdr.

Komælk og modermælkserstatning?

Hej Helen!

Så er jeg på banen med endnu et spørgsmål.

Min søn er 8½ måned og er indtil for 14 dage siden blevet ammet én gang om dagen. Desværre gik dette i stå, så nu erstatter jeg måltidet med mme.

Han får det om eftermiddagen (200 ml)

Han har også fået vælling at sove på (også 200 ml) men da han er en robust lille mand og behovet som sådan ikke er der, er jeg stoppet med det igen.

Ellers får han sødmælk i sin havregrød om morgenen, sødmælk til eftermiddags frugten i vuggestuen og sødmælk til aftensmad.

Mit spørgsmål til dig ...

Annonce

... lyder på om jeg giver ham for meget sødmælk i forhold til mme?

Jeg har fået at vide at han skal have 500-700 ml mme eller mælk i løbet af dagen.

Er fordelingen helt skæv? Ville det fx. være bedre at skifte sødmælken i havregrøden om morgenen ud med mme - Ja og i det hele taget undgå at give ham sødmælk og tilbyde ham kold mme til måltiderne?

Man læser så meget i tiden vedr. anbefalinger omkring komælk, jeg synes ærlig talt at det er en smule forvirrende, så derfor håber jeg at du kan hjælpe mig lidt her :-)

Med venlig hilsen
Matilde

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Babysvømning

Der er mulighed for at gå til babysvømning i de fleste svømmehaller. Der findes også private hjem, med et opvarmet bassin, hvor man har små hold for babyer og deres forældre.

Babysvømning er godt for barnets balance, hvilket har betydning når barnet senere skal lære at sidde, kravle eller gå. Det at være i lunt vand, kender barnet også fra sin tid i livmoderen og når barnet er i vandet stimuleres alle sanser - ikke bare balancen, men også høresansen, lugtesansen (og nogle gange...

Læs mere i Babylex

K-vitamin til baby

Sundhedsstyrelsen (og WHO) anbefaler, at alle nyfødte babyer får K-vitamin lige efter fødslen. Dette gives som injektion i låret og er med til at forhindre indre blødninger. Når barnet har fået K-vitamin denne ene gang, skal det ikke gives igen.

Børn der ammes, får ikke ret meget K-vitamin via modermælken, og det betyder, at de har større risiko for K-vitaminmangel. K-vitamin dannes også i vores tarmsystem, og da nyfødte børn har et umodent tarmsystem, vil de ikke selv kunne...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dit uddybende svar..... Der er lige pludselig en masse ting der hænger bedre sammen for mig.

Tak fra Anja, med mindre ondt i brysterne